Meny Lukk

Forfatter: Hans R. Bakken

Foredrag om Sevleguten, – Gro Sevle.

Ole Olsen Sevle i Nore, avrettet på Stengelsrudmoen ved Kongsberg.

«Få dager senere, 24. november 1834, sendte amtmannen i Buskerud en innberetning til Regjeringen om at den farlige forbryteren Ole Olsen Sevle endelig var under lås og slå. Henrettelsen måtte påskyndes og at den burde foregå i Nore, hjembygda til forbryteren. Regjeringen kunne ikke gå med på forslaget om henrettelse i Nore, han var for farlig. Men at den foregikk i distriktet han hørte hjemme, i Buskerud. Og første dag etter eksekusjonen skulle denne kunngjøres fra prekestolen og kirkebakker i Numedal». (Hohle s. 116-117).

Triller i årets påskeskirenn – høy kvalitet!

Årets påskeskirenn ble litt av en triller i famileutgaven. Kvalitet på svarene på de syv stasjonene med til sammen 21 spørsmål ble særdeles jevnt, og med to «praktiske» stasjoner i tillegg var det lite som skilte lagene, faktisk bare tre poeng mellom topp og «bunn». To lag kunne dog stikke av med delt seier, mens det ble omkamp om tredjeplassen; tre lag sto likt, og det måtte en ny runde med ballkast for å avklare tredjeplassen.
To lag på førsteplass; familien Martens og et sammensatt lag med Eli, Eva og Bjørn.
Men først og fremst mange unge som deltok i barneskirennet hvor det vanket gullmedalje til alle. Upåklagelig innsats – hvor de yngste bare var to-tre år.
Årets utgave av påskeskirennet må kunne betegnes som absolutt vellykket; skikkelig drømmepåskevær og med snøforhold vi må mange år tilbake for å finne maken til. En spesiell takk til løypekjører Martin Skriudalen som hadde laget ei flott rundløype på Trollmyra. Gunnar Kirkevollen er som skapt for speaker til påskeskirennet, han loset oss gjennom dagen på fin måte med passende treffende kommentarer.
En opptelling viste at det var et sted mellom 80-90 som deltok i årets skirenn.
Jeg har jobbet med å være en liten fotograf under rennet, så det blir en samling som du finner en link til HER..

FLOTTE SKILØYPER I VINTERFERIEN

Mange kunne nyte flotte skiløyper i vinterferien – i tillegg til fint vær. Bortsett fra nå den siste helgen hvor kraftig vindvær skapte diverse utfordringer; føykesnø som ødela de fine skisporene.
Eggedalsløypa er igjen kjørt opp med stor maskin av Eggedal Turlag, så her var det brede og fine spor fra Fjelløkteren til Fagerfet. Det er flere år siden denne traseen er kjørt av Eggedal Turlag, men nå er det så mye snø at det er veldig fine forhold. Nå sist søndag møtte vi løypekjøreren langs Nordre-Økteren, og det tok heller ikke så lang tid før disse sporene også fikk seg en kraftig påfyll av føykesnø.

HUSKET LØYPEAVGIFTEN?
Løypenettet innenfor Borgegrend Løypelag kjøres med snøscootere med sporsetter. Innenfor løypelagets område er det ingen turistbedrifter som kan bidra til finansiering av driften, og løypelaget er derfor helt avhengig av at hytteeiere og brukere av løypenettet bidrar til driften. Løypelaget oppfordret gjennom løypeskrivet som ble sendt ut like før jul alle hytter/bruker til å betale 600 kr til løypekjøring. (Løypeskrivet finner du her)
Foruten selve løypekjøringen har løypelaget også utgifter i forbindelse med maskinell utbedring av enkelte traseer og investering i utstyr. Vi støtter Løypelagets anmodning, og tillater oss å minne om dette dersom det skulle være glemt.
Slik forholdene er nå tror vi det må bli bra med snøforhold til påsken som nærmer seg, og at Løypelaget bidrar med flotte skispor.
Løypebidraget innbetales til konto 2351.71.94336, Adresse: Borgegrend Løypelag, Janne Bekkeseth, Uvdalsvegen 1057, 3632 Uvdal. Det kan også betales med Vipps til 501408. Fint om du oppgir ditt navn og hytteområdet du tilhører