For litt tid tilbake (21. juni) satt jeg på hytta og leste i magasinet til Norsk Luftambulanse – og som jeg satt der hørte jeg brått helikopterlyd rett over hyttetaket. Du blir uvilkårlig nysgjerrig når dette bryter stillheten og du får det helt innpå deg. Et par runder i sirkel, og legehelikopteret går inn for landing.
Av gammel (u)vane ligger kamera med langlinse klar til bruk, og noen bilder blir det av helikopteret i lufta.
Det lander like i nærheten – på parkeringsplassen ved brua øver Økta innerst i Steinsetvegen. Registrerer at en hyttenabo er på vei ned dit, og jeg etter. Der står både ambulanse og legehelikopteret. Vi holder oss på behørlig avstand, og observerer hva som skjer. Etter noe frem og tilbake ser vi at pasienten blir flyttet tilbake fra helikopteret og inn i ambulansen, som kjører av sted. Det samme med en annen bil vi nok kjenner igjen.
Helikopteret blir stående, og vi registrerer at flygeren prøver å få kontakt med noen via mobiltelefon. Når det hele har roet seg går vi ned til helikopteret. Der forteller flygeren at da de skulle ta av igjen fikk de en feilmelding på en chip til det ene rotorbladet, og dette måtte de finne ut av/rettet før de kunne ta av. De måtte tilkalle tekniker fra Oslo, og med biltur fra Oslo ville dette ta minst 3 timer. Vel, sent på kvelden lettet helikopteret og returnerte tilbake til sin base på Ål.
Hva hadde skjedd?
Vi spurte forsiktig helikopterpersonellet om det hadde gått bra med pasienten, men ikke hva som hadde skjedd. De bekreftet at det hadde gått «bra» med pasienten?
Her om dagen traff jeg tilfeldigvis Roar Andersen og kona på parkeringsplassen – ved kjettingen på veien videre inn mot Økteren. Vi kom i prat, og han kunne fortelle om drama som hadde funnet sted. En syklist hadde krasjet med kjettingen, og lå blodig og omtåket inn mot scootergarasjen like ved. Svigerdatter til Roar hadde tilfeldigvis vært på tur, og kommet midt opp i dette. Hun hadde sendt melding ned til hytta – hvorpå Roar hadde kjørt opp til stedet for å hjelpe.
Roar hadde tatt vare på sykkelen til den uheldige syklisten. Sykkelen ble hentet av en kamerat noen dager senere. Syklisten var tidligere leder i et firma som Roar hadde navnet på, og det ble litt sjokk da det viste seg at dette er en god bekjent fra eget hjemsted. Han var tidligere svært aktiv innen orienteringssporten, men har «konvertert» til ivrig syklist som følge av noe legg-/akillesproblemer. Så jeg sjekket opp på «Strava», og fant følgende beskrivelse fra 21. juni:
«Sykkelturen innsats med en stygg ulykke med kjetting over Grusveien. En natt på Drammen sykehus. Pulsbrudd, sting i venstre kne og 25 sting inni munnen. Jeg takker HJELMEN for på det gikk fint, 2 måneder uten trening bli kjedelig.»
Så i dag har jeg ringt med Sofus (kunne bruke navnet) for å høre hvordan det står til med ham, og hans versjon av hva som skjedde.
Sofus var klar både i hode og stemme, så med de 25 sting i munn har gått bra. Men kompresjonsbrudd i ryggen gjør at det tar minst 6 uker til før han kan bevege seg noe særlig igjen, men bruddet skal være stabilt.
Han har hytte nord for Flatvollen, og var nysgjerrig på hvordan det ser ut på «den andre siden» av fjellet, dvs Søre Økteren. Sykkeltur da via Haglebu og Slokuvatnet, og hadde kartet/veien sånn noenlunde i hodet inn til Søre Økteren/Økteroset. Først et par meter føre kjettingen oppdaget han denne, og hugg inn bremsene, men da for sent. Grå kjetting, i samme farge som grusen på veien, og bare i 30-40 cm høyde, var vanskelig å oppdage. Lå rolig etter at han krasjet – for å kjenne etter, krabbet til siden. Prøvde å reise seg, men det gikk dårlig. Har alltid mobiltelefon med på turer, og tok en selfie av ansiktet; det så ikke mye pent ut, og forsto da at det nok var mer alvorlig enn antatt. Prøvde å ringe 113, men med bare 1 strek på signalene ble det ikke noe kontakt. Det var da hjelpen kom, Roar m/familie. Med tlf til Sofus – og litt annen posisjon – fikk de ringt 113 – og med signaler på «appen» også posisjon. Etter 20-30 min var både ambulanse fra Rødberg på plass, samt legehelikopteret (fra Ål). Som følge av tekniske problemer med helikopteret ble det tur med ambulanse til Drammen sykehus.
Sofus forteller at han er utrolig takknemlig for den hjelpen han fikk fra Roar m/familie samt helsepersonell.
Krav til merking av bom/kjettinger
De senere årene har bruk av sykkel blitt stadig økende, herunder også sykling på skogsbilveier og terreng. Dårlig merkede kjettinger finner vi mange steder. Hva finnes av krav til merking, og hvem har ansvaret?
I reglement for bl.a. skogsbilveier heter det at «Dersom det settes opp fysisk stengsel, må stengslet plasseres slik at ikke faresituasjoner oppstår. Ulykker som skjer p.g.a. dårlig plassering eller manglende merking av bom, kan påføre eieren ansvar.»
Dette er hentet fra et gammelt dokument fra Norges skogeierforbund, det refereres bl.a. til Veiloven av 1963, Friluftsloven av 1957, Veitrafikkloven av 1965, Forskrifter om skilting av 1980.
Kjetting er vel å betrakte som bom, og her er det nok mange grunneiere som bør ta en vurdering der hvor de har bom/kjettinger i veier på sine eiendommer.